Menu

Nejlepší jízdní kola 2025: Recenze, testy a srovnání

Aktualizováno:
Autor:
Dana Široká, Kamila Lorenzová

V kategorii pánských horských kol doporučujeme

Trek Procaliber 9.6 2025

60 000 Kč

Orientační cena

Jaké jízdní kolo vybrat dle srovnání

Jízdní kola představují oblíbené dopravní prostředky. V našem srovnání jsme zohlednili jejich rozdělení nejen podle pohlaví, ale i terénu. Dělí se tedy nejčastěji na horská a trekingová. Pánům můžeme z horských kol doporučit Trek Procaliber 9.6 2025, zatímco mezi trekingovými nejvíce bodovalo Ghost Riot Trail 2025. Z dámských kol doporučujeme horské Ghost Nirvana Tour 2025 či trekingový model Merida Crossway 700 2024.

Jak srovnáváme jízdní kola? 

Do našeho srovnání se dostala pouze kola osvědčených výrobců. Ve porovnání jsme zohlednili kvalitu rámu, vidlice, brzd a dalších důležitých komponent. Zajímaly nás však také vlastnosti kola vzhledem k jeho určení. Co totiž například oceníte u horského modelu, u toho trekového může být překážkou a naopak. Zaměřili jsme se proto na následující parametry: 

  • Počet převodů 
  • Odpružení vidlice 
  • Odpružení rámu
  • Hmotnost kola 
  • Materiál rámu

Papírové parametry jsou však pouze jedna část, mnohem důležitější je osobní zkušenost. Vycházeli jsme proto z uživatelských recenzí a odborných testů. Pro vysvětlení jednotlivých parametrů jsme pro vás také sepsali článek Jak vybrat jízdní kolo.


Pánská horská kola

Hodí se pro častější ježdění v terénu a jsou určena pro pány. Dnes už však rozdíly mezi dámskými a pánskými modely horských kol nejsou tolik znatelné, jak tomu bývalo dříve.

Hodnocení Produkt Klady Zápory Orientační cena Aktuální cena
Top 1
Výborné
Vítěz srovnání
  • Karbonový rám
  • 12 rychlostí
  • 5 velikostí rámu
  • Poměrně lehké
  • Vynikající zpracování
  • Vysoká cena
  • Pedály nutno dokoupit
60 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 2
Velmi dobré
Nejlepší cena/výkon
  • Kvalita za dobrou cenu
  • Hydraulické brzdy
  • Vnitřní vedení kabelů
  • Pedály nejsou v ceně
  • Nižší počet převodů
15 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 3
Velmi dobré
Zajímavá novinka
  • Nový model
  • Výběr z mnoha velikostí
  • Prohnutější rám u malých velikostí
  • Úchyty na nosič a stojánek
  • Trochu těžší
  • Bez pedálů
  • Méně rychlostí
16 000 Kč Zobrazit nabídky

Dámská horská kola

Jsou lépe uzpůsobena ženské postavě a vyžijete je pro ježdění po nezpevněných cestách a v terénu.

Hodnocení Produkt Klady Zápory Orientační cena Aktuální cena
Top 1
Výborné
Vítěz srovnání
  • Vynikající provedení
  • Výběr z 12 rychlostí
  • Několik velikostí
  • Kvalitní brzdy
  • Vyšší cena
  • Spíše unisex rám
  • Těžší pro ženy
30 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 2
Dobré
Pro nenáročné
  • Cenová dostupnost
  • Různé velikosti
  • Není moc těžké
  • Méně kvalitní materiály
  • Trojpřevodník
  • Horší brzdy
9 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 3
Velmi dobré
Nejlepší cena/výkon
  • Cenově dostupné
  • Nejnovější model
  • Spolehlivé brzdy
  • Jen dvě velikosti
  • Méně rychlostí
  • Celkově těžší
16 000 Kč Zobrazit nabídky

Pánská trekingová kola

Univerzální modely pro pány, které využijete pro ježdění po silnici a cyklostezkách, zvládnou ale i mírnější terén.

Hodnocení Produkt Klady Zápory Orientační cena Aktuální cena
Top 1
Výborné
Vítěz srovnání
  • Skvělé do terénu
  • Celoodpružené
  • Zadní část z jednoho kusu hliníku
  • Perfektně vyvážené
  • Spolehlivé brzdy
  • Vysoká cena
  • Těžší konstrukce
64 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 2
Velmi dobré
Nejlepší cena/výkon
  • Výborné zpracování
  • Odlehčená konstrukce
  • Duralové pedály
  • 4 velikosti
  • Vyšší cena
  • Dvojpřevodník
30 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 3
Dobré
Pro nenáročné
  • Cenově dostupné
  • Včetně pedálů
  • Více velikostí
  • Zastaralejší převody
  • Méně kvalitní brzdy
  • Celkově méně informací
10 000 Kč Zobrazit nabídky

Dámská trekingová kola

Mají lépe přizpůsobenou ergonomii ženské postavě a jsou kompromisem mezi horským a silničním kolem.

Hodnocení Produkt Klady Zápory Orientační cena Aktuální cena
Top 1
Výborné
Vítěz srovnání
  • Různá provedení
  • Odpružená vidlice
  • Není zbytečně těžké
  • Kvalitní brzdy
  • Upevňovací body
  • Vyšší cena
  • Působí spíše jako unisex
  • Více velikostí na dotaz
31 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 2
Velmi dobré
Nejlepší cena/výkon
  • Solidní zpracování
  • Výhodná cena
  • Spolehlivé brzdy
  • Jen dvě velikosti rámu
  • Rychlostí může být i víc
  • Bez šlapek
20 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 3
Dobré
Pro nenáročné
  • Nízká cena
  • Poměrně nízká hmotnost
  • Snížený rám
  • Čelisťové brzdy
  • Plastové pedály
  • Chybí odpružení
9 000 Kč Zobrazit nabídky

Jak chápat redakční hodnocení?

Doporučujeme jen produkty, které mají dle posouzení redaktora hodnocení nad 70 % (alespoň „Dobré“). Podívejte se, co jednotlivé procentní hladiny znamenají.

Recenze Trek Procaliber 9.6 2025
Trek Procaliber 9.6 2025
Recenze Specialized Rockhopper Sport 2022
Specialized Rockhopper Sport 2022
Recenze Trek Marlin 5 2025
Trek Marlin 5 2025
Recenze Ghost Nirvana Tour 2025
Ghost Nirvana Tour 2025
Recenze Kellys Vanity 10 2023
Kellys Vanity 10 2023
Recenze Kellys Vanity X50 2025
Kellys Vanity X50 2025
Recenze Ghost Riot Trail 2025
Ghost Riot Trail 2025
Recenze Author Codex 2025
Author Codex 2025
Recenze Kellys Cliff 30 2025
Kellys Cliff 30 2025
Recenze Merida Crossway 700 2024
Merida Crossway 700 2024
Recenze Kellys Pheebe 30 2025
Kellys Pheebe 30 2025
Recenze Author Thema 2021
Author Thema 2021
Ocenění Vítěz srovnání Nejlepší cena/výkon Zajímavá novinka Vítěz srovnání Pro nenáročné Nejlepší cena/výkon Vítěz srovnání Nejlepší cena/výkon Pro nenáročné Vítěz srovnání Nejlepší cena/výkon Pro nenáročné
Kategorie

Pánská horská kola

Pánská horská kola

Pánská horská kola

Dámská horská kola

Dámská horská kola

Dámská horská kola

Pánská trekingová kola

Pánská trekingová kola

Pánská trekingová kola

Dámská trekingová kola

Dámská trekingová kola

Dámská trekingová kola

Hodnocení Výborné
Velmi dobré
Velmi dobré
Výborné
Dobré
Velmi dobré
Výborné
Velmi dobré
Dobré
Výborné
Velmi dobré
Dobré
Orientační cena 60 000 Kč
Zobrazit nabídky
15 000 Kč
Zobrazit nabídky
16 000 Kč
Zobrazit nabídky
30 000 Kč
Zobrazit nabídky
9 000 Kč
Zobrazit nabídky
16 000 Kč
Zobrazit nabídky
64 000 Kč
Zobrazit nabídky
30 000 Kč
Zobrazit nabídky
10 000 Kč
Zobrazit nabídky
31 000 Kč
Zobrazit nabídky
20 000 Kč
Zobrazit nabídky
9 000 Kč
Zobrazit nabídky
Výrobce Trek Specialized Trek Ghost Kellys Kellys Ghost Author Kellys Merida Kellys Author
Modelový rok 2 025 2 022 2 025 2 025 2 023 2 025 2 025 2 025 2 025 2 024 2 025 2 021
Materiál rámu Karbon Hliník Hliník Hliník Hliník Hliník Hliník Dural Hliník Hliník Hliník Hliník
Velikost rámu S, M, M/L, L, XL S–XXL XXS–XXL M, L, XL XS, S, M, L M, L M, L, XL 16", 18", 20", 22" S, M, L, XL XS, S, M, L, XL S, M 17", 19"
Počet převodů 1×12 2×9 1×9 1×12 3×7 1×8 1×12 2×11 3×8 2×11 2×9 3×7
Odpružení vidlice Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne
Odpružení rámu Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ano Ne Ne Ne Ne Ne
Průměr kol (") 29 29 26; 27,5; 29 29 26; 27,5; 29 29 27,5; 29 29 28 28 28 28
Brzdy Kotoučové hydraulické Kotoučové hydraulické Kotoučové hydraulické Kotoučové hydraulické Ráfkové Kotoučové hydraulické Kotoučové hydraulické Kotoučové hydraulické Čelisťové V-brzdy Kotoučové hydraulické Kotoučové hydraulické Čelisťové v-brzdy
Materiál pedálů Nerelevantní Nerelevantní Nerelevantní Nerelevantní Plast Nerelevantní Nerelevantní Dural Plast Plast Nerelevantní Plast
Hmotnost (kg) 11 14 15,1 14,3 13,6 14,8 16,5 12,7 Neuvedeno 12,3 Neuvedeno 12,3

Recenze nejlepších jízdních kol

Trek Procaliber 9.6 2025

Recenze Trek Procaliber 9.6 2025
Vítěz srovnání
Výborné Celkové hodnocení
Výrobce: Trek | Materiál rámu: Karbon | Velikost rámu: S, M, M/L, L, XL | Počet převodů: 1×12 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 29 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Hmotnost (kg): 11 | Modelový rok: 2 025

Klady

  • Karbonový rám
  • 12 rychlostí
  • 5 velikostí rámu
  • Poměrně lehké
  • Vynikající zpracování

Zápory

  • Vysoká cena
  • Pedály nutno dokoupit

Trek Procaliber 9.6 2025 patří mezi opravdu drahá pánská horská kola. Odpovídá tomu ale špičková úroveň zpracování. Díky ní je vhodné na XC závody v extrémních podmínkách. Hodí se také pro opravdu vášnivé amatérské cyklisty, kteří rádi sjíždějí náročný terén. Oproti levnějším modelům, které jsou vyrobeny z hliníku, se zde setkáte s odolným karbonovým rámem. Kolo tak skvěle tlumí vibrace, což je v náročném terénu nutné, a je dost lehké.

Díky karbonovému rámu váží jen 11 kg, zatímco hliníkové modely i 15 kg. Vidlice je odpružená, to je u horského kola nezbytné. Velkou pochvalu zaslouží i za jednopřevodník s 12 rychlostmi, což je u horských kol nejpraktičtější varianta pro plynulou jízdu. Další velkou výhodou je výběr z 5 různých velikostí, takže si na své přijdou menší i vyšší jezdci. Oceňujeme také použití hydraulických kotoučových brzd, které platí za nejspolehlivější.

60 000 Kč Orientační cena

Specialized Rockhopper Sport 2022

Recenze Specialized Rockhopper Sport 2022
Nejlepší cena/výkon
Velmi dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Specialized | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: S–XXL | Počet převodů: 2×9 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 29 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Hmotnost (kg): 14 | Modelový rok: 2 022

Klady

  • Kvalita za dobrou cenu
  • Hydraulické brzdy
  • Vnitřní vedení kabelů

Zápory

  • Pedály nejsou v ceně
  • Nižší počet převodů

Tento model horského kola od Specialized se řadí zhruba do střední cenové kategorie a mohl by zaujmout jak muže, tak i ženy, jedná se totiž o unisex model. Má hydraulické kotoučové brzdy a odpružení vidlice, což v terénu jistě oceníte. Potěší dobrými parametry i čistým vzhledem, lanka jsou vedena vnitřkem rámu. Přečíst celou recenzi

15 000 Kč Orientační cena

Trek Marlin 5 2025

Recenze Trek Marlin 5 2025
Zajímavá novinka
Velmi dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Trek | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: XXS–XXL | Počet převodů: 1×9 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 26; 27,5; 29 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Hmotnost (kg): 15,1 | Modelový rok: 2 025

Klady

  • Nový model
  • Výběr z mnoha velikostí
  • Prohnutější rám u malých velikostí
  • Úchyty na nosič a stojánek

Zápory

  • Trochu těžší
  • Bez pedálů
  • Méně rychlostí

Marlin 5 2025 patří mezi nejnovější hardtraily značky Trek. Jedná se o model za přijatelnou cenu, který je vyroben z hliníku. Obecně se jedná o nejpoužívanější materiál rámů. Toto kolo nás zaujalo bohatým výběrem velikostí, vybrat můžete hned ze 6. A konkrétně u pánských kol se malé velikosti XXS a XS jen tak nevidí. Dalším nezvyklým benefitem je prohnutí horní rámové trubky u těchto malých velikostí. Pro nižší jezdce tak bude snazší nasedat.

Rám má navíc úchyty na stojánek a nosič, které nebývají vždy samozřejmostí. Kolo je vybaveno jednopřevodníkem, což je nejlepší varianta u horských pro plynulost řazení. Na výběr je ale jen 9 rychlostí, zatímco profi kola jich mají cca 12. Z výhod musíme zmínit to, že jsou na výběr tři průměry kol. U jiných modelů je mnohdy k dispozici jen jeden. Výraznější nevýhodou je vyšší hmotnost. S 15,1 kg se jedná o nejtěžší model našeho srovnání.

16 000 Kč Orientační cena

Ghost Nirvana Tour 2025

Recenze Ghost Nirvana Tour 2025
Vítěz srovnání
Výborné Celkové hodnocení
Výrobce: Ghost | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: M, L, XL | Počet převodů: 1×12 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 29 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Hmotnost (kg): 14,3 | Modelový rok: 2 025

Klady

  • Vynikající provedení
  • Výběr z 12 rychlostí
  • Několik velikostí
  • Kvalitní brzdy

Zápory

  • Vyšší cena
  • Spíše unisex rám
  • Těžší pro ženy

Ghost Nirvana Tour 2025 je kvalitně zpracované horské kolo stojící na pomezí dámských a unisex modelů. Rám je vyroben z hliníku, který platí za nejvyužívanější materiál. Výhodou je možnost výběru z velikostí M, L a XL, takže si vyberou jezdkyně různě vysokých postav. Chválíme také jednopřevodník s 12 rychlostmi, pro horské kolo jde o nejlepší typ převodu zaručující plynulost během řazení.

Vidlice je samozřejmě odpružená a o brzdění se starají hydraulické kotoučové brzdy. Těmi je dnes osazena většina kvalitních kol. Musíme ale uznat, že na dámské kolo je tento model docela těžký. Váží 14,3 kg, přitom na trhu se vyskytují varianty o pár kil lehčí. Zaplatíte za ně ale většinou vyšší desítky tisíc korun, protože jsou vyrobeny z karbonu.

30 000 Kč Orientační cena

Kellys Vanity 10 2023

Recenze Kellys Vanity 10 2023
Pro nenáročné
Dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Kellys | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: XS, S, M, L | Počet převodů: 3×7 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 26; 27,5; 29 | Brzdy: Ráfkové | Materiál pedálů: Plast | Hmotnost (kg): 13,6

Klady

  • Cenová dostupnost
  • Různé velikosti
  • Není moc těžké

Zápory

  • Méně kvalitní materiály
  • Trojpřevodník
  • Horší brzdy

Kelly Vanity 10 2023 představuje cenově dostupný model horského kola, který bude ideální pro méně náročné cyklistky. Rám je v tomto případě z hliníku, což je běžný materiál v nižších cenových hladinách. Je díky tomu poměrně lehké, protože 13,6 kg je na horské kolo docela málo. Křehčím ženám se tak s ním bude snadněji manipulovat.

Jako další výhodu vnímáme možnost výběru ze čtyř velikostí rámu i průměrů kol – to nebývá zrovna běžné, zejména u rámu většinou volíte z jedné, maximálně dvou variant. Nižší cena si ale vybírá daň v trochu slabším zpracování. Pedály jsou plastové a brzdy ráfkové, což je méně kvalitní a dnes již příliš nevyužívaná varianta brzd.

9 000 Kč Orientační cena

Kellys Vanity X50 2025

Recenze Kellys Vanity X50 2025
Nejlepší cena/výkon
Velmi dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Kellys | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: M, L | Počet převodů: 1×8 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 29 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Hmotnost (kg): 14,8 | Modelový rok: 2 025

Klady

  • Cenově dostupné
  • Nejnovější model
  • Spolehlivé brzdy

Zápory

  • Jen dvě velikosti
  • Méně rychlostí
  • Celkově těžší

Vanity X50 2025 představuje cenově dostupné, ale dobře zpracované dámské horské kolo od známého výrobce Kellys. Rám je logicky vyroben z hliníku, který je levnější a dnes nejvyužívanější. Vybírat lze ze dvou velikostí rámu M a L, což je trochu méně v porovnání s jinými koly. Oceňujeme, že je zde použit jednopřevodník, který zaručuje plynulejší řazení oproti dvoj a trojpřevodníkům.

Rychlostí je u něj ale jen 8, zatímco ve vysokých cenových hladinách se setkáte s 11 či 12 rychlostmi. Při brzdění se můžete spolehnout na kotoučové hydraulické brzdy, které platí za nejbezpečnější variantu. Některé cenově srovnatelné modely stále využívají méně kvalitní mechanické či dokonce čelisťové brzdy. Nevýhodou je vyšší hmotnost 14,8 kg, pro některé ženy tak bude manipulace s kolem náročnější.

16 000 Kč Orientační cena

Ghost Riot Trail 2025

Recenze Ghost Riot Trail 2025
Vítěz srovnání
Výborné Celkové hodnocení
Výrobce: Ghost | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: M, L, XL | Počet převodů: 1×12 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ano | Průměr kol ("): 27,5; 29 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Hmotnost (kg): 16,5 | Modelový rok: 2 025

Klady

  • Skvělé do terénu
  • Celoodpružené
  • Zadní část z jednoho kusu hliníku
  • Perfektně vyvážené
  • Spolehlivé brzdy

Zápory

  • Vysoká cena
  • Těžší konstrukce

Riot Trail 2025 je pro rok 2025 vlajková loď značky Ghost v sekci krosových kol. Zaujal nás u něj jednopřevodník, čímž se blíží horským kolům. Oceníte to v náročnějším terénu, kde se bude plynuleji řadit. A výběr z 12 rychlostí na jednom převodníku je to nejlepší, co můžete dostat. Další nezvyklostí je odpružení celé konstrukce, což se moc často nevidí ani u horských kol. V terénu se vám na něm tudíž pojede opravdu pohodlně.

Kolo je sice vyrobeno z hliníku, ale zadní část je z jednoho kusu (nikoliv svařované jednotlivé díly). S kolem se tak lépe překonávají překážky a pohlcují nárazy. Vybrat si můžete hned ze tří průměrů kol, zatímco konkurence většinou nabízí jen jeden. Samozřejmostí jsou u takto propracovaného kola hydraulické kotoučové brzdy. Počítejte ale s náročnější manipulací, protože váží 16,5 kg. Toto kolo už patří mezi dražší, odpovídá to však kvalitě zpracování.

64 000 Kč Orientační cena

Author Codex 2025

Recenze Author Codex 2025
Nejlepší cena/výkon
Velmi dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Author | Materiál rámu: Dural | Velikost rámu: 16", 18", 20", 22" | Počet převodů: 2×11 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 29 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Materiál pedálů: Dural | Hmotnost (kg): 12,7

Klady

  • Výborné zpracování
  • Odlehčená konstrukce
  • Duralové pedály
  • 4 velikosti

Zápory

  • Vyšší cena
  • Dvojpřevodník

Author Codex 2025 spadá do trochu vyšší hladiny pánských trekingových kol, kombinuje však skvělý poměr ceny a výkonu. Vybírat u něj můžete hned ze 4 velikostí rámu, takže si na své přijdou menší i vyšší cyklisté. Rám je vyroben z duralu a speciálně odlehčen, proto váží jen 12,7 kg. Součástí balení jsou také duralové pedály, což je za nás velká výhoda. Pedály k většině kol nedostanete, a pokud ano, tak půjde o levnější plastové.

Odpružení vidlice je u moderních trekingových kol samozřejmostí, takže nechybí ani tady. K řazení slouží dvojpřevodník po 11 rychlostech. Umožňuje mnohem plynulejší řazení v porovnání se zastaralými trojpřevodníky. Pro uživatele, kteří plánují jezdit primárně v lehkém terénu, by byl ale vhodnější volbou jednopřevodník.

30 000 Kč Orientační cena

Kellys Cliff 30 2025

Recenze Kellys Cliff 30 2025
Pro nenáročné
Dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Kellys | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: S, M, L, XL | Počet převodů: 3×8 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 28 | Brzdy: Čelisťové V-brzdy | Materiál pedálů: Plast | Modelový rok: 2 025

Klady

  • Cenově dostupné
  • Včetně pedálů
  • Více velikostí

Zápory

  • Zastaralejší převody
  • Méně kvalitní brzdy
  • Celkově méně informací

Kellys Cliff 30 2025 je ideální model trekingového kola pro nenáročné cyklisty. Za velice výhodnou částku získají kolo s hliníkovým rámem od spolehlivého výrobce. Vyrábí se hned ve 4 velikostech, vyberou si tudíž nižší i vyšší jezdci. Další výhodou je přítomnost plastových pedálů v základním balení. Kolo je díky tomu hned připraveno k užívání, aniž by bylo potřeba dokupovat doplňky.

Nižší cena se zde ale promítá do toho, že využívá trojpřevodník po 8 rychlostech. Tento mechanismus řazení už je poněkud zastaralý. Řazení v terénu tak bude trochu náročnější a ne tak plynulé jako s dvoj či jednopřevodníkem. Další výraznější nevýhodou jsou čelisťové V-brzdy, které hůře brzdí v teple a vlhku. U dražších kol proto najdete spolehlivější kotoučové brzdy.

10 000 Kč Orientační cena

Merida Crossway 700 2024

Recenze Merida Crossway 700 2024
Vítěz srovnání
Výborné Celkové hodnocení
Výrobce: Merida | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: XS, S, M, L, XL | Počet převodů: 2×11 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 28 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Materiál pedálů: Plast | Hmotnost (kg): 12,3

Klady

  • Různá provedení
  • Odpružená vidlice
  • Není zbytečně těžké
  • Kvalitní brzdy
  • Upevňovací body

Zápory

  • Vyšší cena
  • Působí spíše jako unisex
  • Více velikostí na dotaz

Merida Crossway 700 2024 spadá do sekce dražších trekingových kol. Velkou výhodou představuje výběr hned z 5 velikostí rámu, na své si tak přijdou nižší i vyšší cyklistky. Některé ale nejsou pořád skladem. S hmotností 12,3 kg patří mezi lehčí modely, což určitě ocení drobnější jezdkyně. Zaujalo nás, že na rámu najdete upevňovací body na blatníky a zadní nosiče. Tyto prvky často chybí. Přitom jde u krosových kol o hojně využívané doplňky.

Za nadstandard platí i pedály v základním balení, které většinou nedostanete. Pochvalu zaslouží také za kvalitní hydraulické brzdy, kterou jsou výsadou propracovanějších modelů. K řazení slouží dvojpřevodník s 11 rychlostmi, což je oproti starším trojpřevodníkům mnohem lepší varianta. Občas lze narazit i na jednopřevodník, ale spíše u nejdražších kol.

31 000 Kč Orientační cena

Kellys Pheebe 30 2025

Recenze Kellys Pheebe 30 2025
Nejlepší cena/výkon
Velmi dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Kellys | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: S, M | Počet převodů: 2×9 | Odpružení vidlice: Ano | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 28 | Brzdy: Kotoučové hydraulické | Modelový rok: 2 025

Klady

  • Solidní zpracování
  • Výhodná cena
  • Spolehlivé brzdy

Zápory

  • Jen dvě velikosti rámu
  • Rychlostí může být i víc
  • Bez šlapek

Pheebe 30 2025 patří v roce 2025 mezi nejnovější modely trekingových kol známé značky Kellys. Na první pohled působí robustně, solidně a není extrémně drahé. Vybírat lze ze 2 velikostí rámu, což je v porovnání s většinou konkurenčních modelů trochu méně. Oceňujeme ale použití dvojpřevodníku s 9 rychlostmi, protože i ve střední cenové hladině se často objevují zastaralé trojpřevodníky.

Existují ovšem i dvojpřevodníky po 11 či 12 rychlostech. Další významnou výhodou je použití kotoučových hydraulických brzd, které mají nejlepší brzdicí vlastnosti a platí za nejspolehlivější. Rám kola je vyroben z hliníku, který se naprosto běžně používá u většiny jízdních kol.

20 000 Kč Orientační cena

Author Thema 2021

Recenze Author Thema 2021
Pro nenáročné
Dobré Celkové hodnocení
Výrobce: Author | Materiál rámu: Hliník | Velikost rámu: 17", 19" | Počet převodů: 3×7 | Odpružení vidlice: Ne | Odpružení rámu: Ne | Průměr kol ("): 28 | Brzdy: Čelisťové v-brzdy | Materiál pedálů: Plast | Hmotnost (kg): 12,3

Klady

  • Nízká cena
  • Poměrně nízká hmotnost
  • Snížený rám

Zápory

  • Čelisťové brzdy
  • Plastové pedály
  • Chybí odpružení

Na velmi nízké pořizovací ceně se drží Author Thema 2021. Řadí se sice do kategorie krosových kol, kvůli chybějícímu odpružení ho ale příliš nedoporučujeme využívat pro jízdu v terénu. Po delší době by totiž mohla být poměrně nepohodlná a náročná na ruce. Nižší ceně odpovídají bohužel také čelisťové V-brzdy a plastové pedály. Na druhou stranu nechybí pevný hliníkový rám a standardní kola o velikosti 28″.

Hodnocení odborníků a ostatních uživatelů

Řada kol s označením Thema má poměrně dlouhou tradici a každý rok vyjde pod značkou Author nový model. Získala si oblibu u méně náročných zákazníků, kteří hledají cenově dostupné kolo a neplánují na něm jezdit ročně tisíce kilometrů.

Hlavní výhody a nevýhody

Jak už jsme naznačili výše, jednou z hlavních výhod tohoto modelu je nízká pořizovací cena. Kvůli ní se ovšem musíte spokojit s několika kompromisy a neočekávat od kola zázraky. Stále je ovšem vyrobené z poměrně kvalitních materiálů, za nevýhody však považujeme čelisťové brzdy, absenci odpružení a zastaralé provedení přehazovačky v počtu 3×7.

Závěr

Jízdní kolo Author Thema 2021 doporučujeme méně náročným cyklistkám, které hledají cenově dostupný model a neplánují s kolem jezdit do náročného terénu, kvůli chybějícímu odpružení by byla totiž taková jízda nepohodlná. Na cestu do práce po zpevněných cestách nebo na občasné vyjížďky na cyklostezky si s ním vystačíte.

 

9 000 Kč Orientační cena

Nejprodávanější jizdní kola dle Heureky

Pořadí Produkt Hodnocení Orientační cena Aktuální cena
Top 1 96 %
Počet recenzí: 14
11 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 2 Zatím nehodnoceno 4 500 Kč Zobrazit nabídky
Top 3 Zatím nehodnoceno 34 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 4 Zatím nehodnoceno 22 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 5 Zatím nehodnoceno 87 200 Kč Zobrazit nabídky
Top 6 Zatím nehodnoceno 43 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 7 Zatím nehodnoceno 47 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 8 Zatím nehodnoceno 125 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 9 100 %
Počet recenzí: 2
17 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 10 Zatím nehodnoceno 76 000 Kč Zobrazit nabídky

Zobrazit další produkty


Jak vybrat jízdní kolo

K výběru jízdního kola se nevyplácí přistupovat bezmyšlenkovitě. Proto je pro vás připraven rádce, který vás provede nejdůležitějšími parametry výběru. Níže se můžete podívat, co vás v jednotlivých kapitolách čeká.

  • Proč si pořídit jízdní kolo – jde o ekologický dopravní prostředek a jízda na něm je vhodná i pro lidi, kteří mají potíže s koleny. Cyklistika představuje navíc skvělý koníček pro celou rodinu. Společně můžete objevovat památky i krásy přírody.
  • Nevýhody jízdy na kole – důležité je nejezdit v extrémním předklonu, protože tím neprospíváte zádům. Na kole pochopitelně hrozí i dost bolestivé pády a při jízdě na silnici musíte být hodně opatrní.
  • Typy jízdních kol – pro jízdu pouze na silnici se hodí silniční kola, do ostřejšího terénu volte horské kolo. Poměrně univerzální typ pak představují kola trekingová. Narazit můžete také na BMX kola, dětská kola a stále populárnější elektrokola.
  • Velikost – udává se v palcích či přesných rozměrech, případně můžete narazit i na značení písmeny S, M, L apod. Velikost kola by měla vždy odpovídat výšce postavy jezdce.
  • Rám – kromě členění na pánské a dámské rámy se jednotlivé modely liší hlavně materiálem, ze kterého je rám kola vyroben. Používají se ocel, hliník, hořčík, karbon a titan.
  • Odpružení – bez odpružení se obejdete u silničních kol. Při jízdě v terénu je nutné alespoň odpružení přední vidlice. Ve vyšších cenových hladinách narazíte i na celoodpružené modely.
  • Brzdy – v minulosti byli lidé zvyklí na čelisťové brzdy, které ale postupně nahrazují brzdy kotoučové. Mají daleko lepší brzdný účinek, ale pochopitelně jsou i dražší.
  • Převody – nejvíce převodů mívají horská kola, nejméně sjezdová. Jednotlivé typy kol se liší i provedením předního převodníku. Zatímco v minulosti převažovaly trojpřevodníky, dnes jsou v kurzu hlavně dvojpředvodníky a jednopřevodníky.
  • Další komponenty – součástí každého jízdního kola jsou dále řídítka, pedály, sedlo, pláště a duše.
  • Příslušenství – každému cyklistovi se mohou hodit blatníky, brašny, cyklistický oděv a zámek na kolo. Nepodceňujte ani bezpečnostní prvky, jako jsou světla, odrazky a helma.
  • Oblíbené značky – na tuzemském trhu s jízdními koly se těší velké oblibě značky Author, CTM, Superior nebo Specialized.
  • Ceny – ačkoliv se dají koupit kola za méně než 10 000 Kč, většina uživatelů bude vybírat v sekci 10 000–30 000 Kč, kde už je výběr hodně bohatý. Nejdražší kola pro profesionály mohou stát i stovky tisíc korun.
  • Jak správně jezdit na kole – před jízdou si musíte správně nastavit výšku sedla a řídítek. Aby se vám na kole jezdilo co nejpohodlněji a nejplynuleji, zaměřte se na správné řazení. To znamená během řazení šlapat, při jízdě do kopce zvolit lehký převod a nesnažit se jezdit na zbytečně těžké převody.

 

Podívat se můžete také na samostatná srovnání příslušenství ke kolu. Patří sem svítilny, helmy, cyklonosiče, batohycyklistické boty.

Proč si pořídit jízdní kolo

Pokud nejste zvyklí jezdit na kole a váháte, zda si ho pořídit, možná by vás mohly přesvědčit následující argumenty:

  • Ekologický dopravní prostředek – na rozdíl od automobilů, kterých je ve velkých městech opravdu hodně, neprodukují jízdní kola škodlivé zplodiny. Pokud budete do práce jezdit místo auta na kole, ušetříte tím nejen za palivo, ale můžete mít ze sebe i dobrý pocit.
  • Pohyb nezatěžující kolena – spolu s plaváním bývá jízda na kole doporučována lidem, kteří trpí artrózou a dalšími problémy s koleny. Jízda na kole navíc prospívá kardiovaskulárnímu systému a má celou řadu pozitivních přínosů.
  • Jezdit může celá rodina – cyklovýlety jsou skvělým způsobem, jak může rodina trávit společný čas. Zasportujete si, podíváte se na zajímavá místa a užijete si krásy přírody.

Nevýhody jízdy na kole

Jízda na kole může být za určitých okolností zdraví škodlivá či nebezpečná, takže na to také myslete.

  • Špatný posed škodí zádům – z pohledu fyzioterapie je zejména silniční cyklistika hodně namáhavá pro krční a hrudní páteř. Výrazný předklon spolu se záklonem hlavy sice pomáhá aerodynamice, ale může vést k přetížení a bolestem zad. Nic se tedy nemá přehánět a je nezbytné přetížené svalové skupiny protahovat.
  • Pády mohou být nebezpečné – jde zejména o pády ve vysoké rychlosti na vozovku, kdy jsou odřeniny a poranění vážnější než při pádu do měkkého lesního porostu. Nejlepší je pádům předcházet, ale stát se to může i opatrnému cyklistovi.
  • Na silnici jste zranitelní – v porovnání s jízdou v automobilu nejsou cyklisté na kole dost dobře chráněni. Při střetu s autem jste mimořádně zranitelní. Proto je důležité jezdit opatrně a dodržovat pravidla silničního provozu.

Typy jízdních kol

Na počátku všeho vás čeká pravděpodobně to nejzásadnější rozhodnutí vůbec. Musíte si ujasnit, jaký typ kola bude vašim potřebám vyhovovat nejvíce. Jednotlivé modely se od sebe liší hlavně v tom, pro jaký styl jízdy a terénu jsou primárně určeny.

Na trhu se setkáte hned s několika druhy kol. Dáváte-li přednost polním cestám a jízdě v přírodě, padne volba na horská kola. Dostanete-li se mimo silnici jen sporadicky, nabízí se trekingová kola. V případě asfaltového povrchu jasně vítězí kola silniční.

Zde je výpis všech nejpoužívanějších typů jízdních kol.

  • Horská kola – mají širší kola a hrubší vzorek, jsou ideální do náročného terénu, celá konstrukce je vyztužená a zároveň odpružená.
  • Trekingová kola (krosová kola) – nejuniverzálnější typ, snoubí v sobě výhody horských a silničních kol, mívají také hodně doplňků.
  • Silniční kola – lehčí kola s menším vzorkem, jsou určena čistě na silnici, celá konstrukce je upravená pro dosažení vysoké rychlosti.
  • BMX kola – bytelná kola, která nejsou určena k běžné jízdě, ale pouze k provádění triků na uzavřených tratích a rampách.
  • Dětská kola – jsou menší než klasická kola, jezdí na nich děti ve věku 2–14 let.
  • Elektrokola – dnes jsou hodně populární, pomáhají jezdci při šlapání, nevýhodou je vysoká hmotnost a cenová náročnost.

Vyobrazení rozdílů mezi různými typy jízdních kol

Horská kola

Jak již prozrazuje název tohoto typu jízdního kola, jde o výrobek určený do náročnějšího terénu. Tomu odpovídá i samotná stavba. Širší pneumatiky u horských kol s vyšším vzorkem zlepšují průjezdnost nezpevněnými cestami a důraz je kladený na celkové vyztužení konstrukce, potažmo rámu. I přesto je u kol dosaženo přijatelné hmotnosti.

Mezi často viditelné znaky horského kola patří následující:

  • částečně nebo celoodpružené vyhotovení,
  • širší rovná řídítka,
  • povětšinou pánské provedení rámu.

Nejlepší horská kola si velice snadno poradí s lesními cestami, bahnitým terénem a se šotolinovými stezkami. Výhodou kola je možnost použití i na běžné asfaltové komunikaci, kde však může do určité míry ztrácet na jízdním komfortu.

Trekingová kola

Trekingová kola, někdy nazývaná také krosová, jsou odnoží kol horských. Lze je označit za nejoblíbenější modely, protože přináší dostatečné pohodlí jak na silnici, tak v lehčím terénu. Právě slovo „lehčí“ zde hraje podstatnou roli. Jejich rám a pneumatiky již nejsou tak masivní, jako u kol horských, přesto ale překonávají stavbu kol silničních.

Trekingová kola vynikají svou univerzálností, díky stavbě rámu jsou kola často osazována řadou nejrůznějších doplňků, jež lze využívat při krátkodobé či dlouhodobé cykloturistice. Na rozdíl od horských kol jsou součástí krosových kol obvykle tyto prvky:

  • blatníky,
  • svítilny (o nich si můžete přečíst samostatný článek Jak vybrat cyklosvítilnu),
  • přední a zadní nosiče.

Silniční kola

Jestliže vás nezajímá projíždění terénem a patříte mezi sběratele kilometrů na silnici, volte silniční kolo. To je zaměřeno především na dosažení vyšší rychlosti, komfortního posedu při jízdě a celkovou aerodynamiku. Této charakteristice odpovídá také celková stavba kola, kde je sázeno na tenčí výrobní materiály a nižší hmotnost.

Jejich nepřehlédnutelným prvkem jsou speciální řídítka zatočená dolů, která mnozí znají pod lidovým označením „berany“. Právě ta upravují jezdcům posed tak, že je dosahováno vyšších rychlostí díky zlepšené aerodynamice.

BMX kola

Jde o specifickou kategorii kol, jež nejsou primárně určena pro běžné ježdění na silnici. Tato kola se využívají na uzavřených tratích a rampách, kde jsou s nimi prováděny nejrůznější triky. V tomto směru je sázeno na maximální jednoduchost bez zbytečných převodů. Cíleno je naopak na pevnost a odolnost vyžadovanou při doskocích.

Určitou odnoží BMX kol mohu být i tyto modely:

  • Freestyle kola – pro jízdu ve skateparcích, kola mají průměr maximálně 20″.
  • Sjezdová kola – jsou využívána v náročném terénu při sjezdech z velkých kopců. I proto jsou vybavena nepřehlédnutelnými vyššími zdvihy, neboli výraznějším odpružením vidlice.

Dětská kola

Kapitolou samou o sobě jsou dětská kola, která jsou svou stavbou a velikostí určena dětem ve věku 2–14 let. Některé modely disponují i bezpečnostními prvky přispívajícími k výuce jízdy. V tomto směru nejsou na kola kladeny žádné větší požadavky.

Elektrokola

Elektrokola jsou výdobytkem nedávné doby. Na první pohled jde o klasické typy kol, jejichž nedílnou součástí jsou elektromotory a baterie pomáhající jezdci při šlapání. Elektropohon je dnes montován nejčastěji do horských a trekingových kol. Elektrokolům jsme se věnovali v samostatném výběru zde.

Jejich velkou výhodou je výpomoc při jízdě, která má samozřejmě omezenou životnost podle toho, s jakou intenzitou tuto technologii využíváte. Mezi zápory patří vyšší hmotnost, již okusíte v situaci, kdy se vám při výletě vybije baterie.

Typ jízdního kola Výhody Nevýhody Určení
Horské Robustní, zvládne i náročný terén, odpružené Někdy těžší, nevhodné na silnici Do náročného terénu
Trekingové Univerzální využití, velmi oblíbené Jen do lehkého terénu Do lehčího terénu i na silnici
Silniční Nízká hmotnost, aerodynamická konstrukce Nevhodné do terénu Na silnici
BMX Pevná konstrukce, důraz na odolnost Specifické využití, ne na klasickou jízdu K provádění triků
Dětská Uzpůsobení podle věku dítěte Dítě z něj rychle vyroste K jízdě v jakékoliv terénu
Elektrokola Pomoc se šlapáním Vyšší hmotnost, dražší varianta Často do terénu

Velikost

V okamžiku, kdy si ujasníte, jaký typ jízdního kola vám bude vyhovovat nejvíce, musíte přejít k otázce týkající se velikosti. Ta totiž v plném rozsahu rozhoduje o vašem jízdním komfortu a je zárukou toho, že vám jízdní kolo vydrží delší dobu. Přistupujte odlišně k výběru kola pro dospělého a pro dítě, v nabídce jistě objevíte hodně modelů určených pro mladé začínající cyklisty.

Z pohledu velikosti lze nejčastěji objevit dvojí dělení, v závislosti na konkrétním výrobci či prodejci jízdních kol.

  • Velikosti podle rámu – udávají se v palcích nebo se značí písmeny, měly by odpovídat výšce postavy.
  • Velikosti podle rozměru kola – udávají se také v palcích, nejmenší jsou dětská kola, největší silniční kola.

Velikost podle rámu

Rozměry rámu, respektive velikost je nejčastěji udávána v palcích. Někteří výrobci ovšem používají například písemné označení jako u oblečení, jiní zase uvádí přesné centimetry. Každopádně nejčastěji se daným rozměrem myslí délka od prostředku středového složení až po konec sedlové trubky rámu.

Není to tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jednoduše si změřte výšku postavy a podle naší tabulky se podívejte, jaká velikost pro vás bude přibližně ta nejlepší. Samozřejmě se poté vždy ujistěte u konkrétního výrobce a značky, každý to totiž může mít trochu jinak. Nakonec nezapomeňte vzít v potaz také velikost kol.

Vzhledem k tomu, že jízdní kola nejsou univerzálním dopravním prostředkem a nabízí bezpočet podob a typových úprav, nelze v podstatě určit žádnou univerzální velikost. Tato tabulka je však obecnou pomůckou. Při hledání přesné velikosti vám mohou poradit konkrétní prodejci jízdních kol.

Výška postavy Velikost rámu v palcích Výška konstrukce rámu Písmenné označení
do 165 cm 15″–16″ do 44 cm S
165–175 cm 17″–18″ do 48 cm M
175–185 cm 19″–20″ do 52 cm L
185–195 cm 21″–22″ do 55 cm XL
nad 195 cm 23″–24″ 58–60 cm XXL

Velikost podle rozměru kola

Vedle velikosti rámu můžete zahlédnout rozměrové dělení také podle velikosti kol. I v tomto případě je využíváno měrné jednotky v palcích.

Průměr kola Provedení kola
10″, 12″, 16″, 18″, 20″ a 24″ Kola dětská
26″, 27,5″ a 29″ Kola horská
27″ a 28″ Kola trekingová a silniční

Rám

Při výběru jízdního kola narazíte na dvě podoby rámů. Jsou to pánské rámy a dámské rámy, které jsou povětšinou snížené. Jejich výskyt však není tak častý a týká se spíše některých trekingových kol. I ženy volí v dnešní době spíše pánské rámy, a to s přihlédnutím k pořizovanému kolu – v tomto směru hlavně u silničních a horských.

I přesto máte možnost objevit odlišnosti rámů hlavně z hlediska jejich výrobního materiálu:

  • Ocelové rámy – jsou součástí nejlevnějších jízdních kol, jejichž nevýhodou je především vyšší hmotnost.
  • Hliníkové rámy – ty jsou na rozdíl od ocelových podstatně lehčí, avšak méně pružné.
  • Hořčíkové a karbonové rámy – v jejich prospěch hovoří ona zmiňovaná pružnost, pevnost a celková nízká hmotnost, což se ostatně promítá do pořizovacích nákladů.
  • Titanové rámy – poměrně nákladná technologie výroby, jíž z pohledu tuhosti a ostatních parametrů nelze cokoliv vytknout. Musíte ale počítat s vyšší investicí.

Odpružení

Odpružení kola se úměrně promítá do jízdních vlastností konkrétního modelu. Pod pojmem odpružení si můžete vykreslit v podstatě tři varianty produktů, které lze na současném trhu zakoupit.

  • Pevná vidlice – tato kola nejsou vůbec odpružená, jde hlavně o modely na silnice.
  • Přední odpružená vidlice – nejběžnější varianta, odpružení přední vidlice je nezbytné u terénních kol.
  • Celoodpružené kolo – kromě přední vidlice je odpružena i zadní část, jde hlavně o dražší horská kola.

Pevná vidlice

Tato jízdní kola nemají žádný prvek odpružení. Přední vidlice je pevná a přímo spojená s rámem kola. Výhodou je jistě nízká pořizovací cena a často také nižší hmotnost. Nevýhodou však zhoršený jízdní komfort, a to především u trekingových a horských kol. Pevné vidlice proto doporučujeme volit pouze v případě silničních nebo dětských kol, kde odpružení není zase tolik důležité.

Přední odpružená vidlice

Zlatá střední cesta, která vám u jízdního kola poskytne příjemné odpružení v přední části. Přední vidlice je totiž odpružená, takže přejezdy nerovností jsou roznášeny a vaše ruce při jízdě nedostávají tolik zabrat. Pokud chcete jezdit v nerovném terénu, u horských a zčásti i u trekingových kol považujeme odpružení alespoň předního kola za opravdu důležité.

Na trhu samozřejmě existují různé typy předních vidlic s odpružením, jež se liší hlavně cenou, použitými materiály a možností regulace.

Celoodpružené kolo

Pomyslným vrcholem z pohledu odpružení jsou celoodpružená kola. V jejich případě naleznete nejenom odpruženou přední vidlici, ale také zadní část. To přináší jezdci maximální pohodlí, ať už jde o stoupání nebo sjezdy v terénu. Toto řešení se týká hlavně horských kol, kde tento mechanismus upotřebíte nejvíce.

Celoodpružené provedení odchytává jakékoliv nárazy, čímž šetříte hlavně ruce, záda a ostatní oblasti svého těla. Tato verze je spojena s vyššími pořizovacími náklady.

Brzdy

Brzda je nedílnou a hlavně velice důležitou součástí jízdního kola. Jde ve své podstatě o bezpečnostní prvek, díky němuž jste schopni zabrzdit a zastavit na místě. I v této sféře máte na výběr ze dvou nejčastějších mechanismů, jejichž kvalita úměrně souvisí s cenou.

  • Brzdy čelisťové – levnější varianta, brzdný účinek je horší (hlavně za špatného počasí).
  • Brzdy kotoučové – mechanické jsou méně kvalitní než hydraulické, za které se hodně připlácí.

Vyobrazení druhů brzd - čelisťové a kotoučové

Brzdy čelisťové

Obvykle se s nimi setkáte pod názvem brzdy ráfkové nebo v-brzdy. Zná je bezpochyby každý cyklista z dob minulých. Jde o speciální čelisti, na kterých jsou umístěny brzdové špalíčky zhotovené z nejrůznějších materiálů, jež při brždění tlačí na ráfek kola.

Jde o tu levnější variantu, která však může být vykoupena zhoršeným brzdným účinkem, a to především za mokrého a rozbahněného počasí.

Brzdy kotoučové

Ty lze považovat za prvotřídní výbavu současné doby, samozřejmě v závislosti na tom, jaký mechanismus zvolíte.

  • Mechanické brzdy – brzdy se ovládají skrze lanka, která se mohou časem vytahat, jsou o něco horší než brzdy hydraulické, jejich výhodou je ovšem nižší cena.
  • Hydraulické brzdy – ovládají brzdný třmen pomocí kapaliny, dosahují většího brzdného výkonu, nevytahá se časem lanko, jsou ale mnohem dražší.

Technologie brždění je obdobná jako u osobních automobilů, jen s tím rozdílem, že v tomto případě jde o zmenšenou podobu určenou pro jízdní kolo. Kotoučové brzdy se honosí svou vysokou účinností, ať už se s kolem prodíráte v jakémkoliv terénu. Na druhou stranu musíte počítat i s vyššími pořizovacími náklady, hmotností a zároveň nutností jejich seřizování (Zdroj: Bikelockwiki.com).

Převody

Při výběru kola se zaměřte také na jeho převodník. Ten vám totiž umožní zajistit plynulost šlapání. Vzpomenete si na ně hlavně v kopcích, kdy budete potřebovat přeřadit rychlost a ulehčit svým nohám. Čím lépe si totiž budete moci jízdu přizpůsobit, tím lépe se vám pojede. Rozhodující bude především počet převodů. Pozornost pak věnujte hlavně přednímu převodníku.

Počet převodů

Na ideální počtu převodů se neshodnou ani ti největší odborníci. Obecně by se ale dalo říct, že čím více převodů kolo má, tím lépe. I když tato poučka neplatí vždy a zcela striktně. Více rychlostí vám každopádně umožní lépe si přizpůsobit náročnost a styl jízdy.

Počet převodů se často liší podle rozdílných typů kol. Nejčastěji narazíte na následující počet rychlostí:

  • Horská kola a krosová kola – 24 až 30 převodů.
  • Silniční kola – 18 až 30 převodů.
  • Sjezdová kola – 9 až 27 převodů.

K tomuto číslu se vždy dopracujete součinem předního a zadního převodníku. Při výběru byste se měli ale především zaměřit na přední převodník. V zásadě narazíte nejčastěji na následující tři typy.

Trojpřevodník

Trojpřevodník se používal hlavně v dřívějších dobách, dnes už je spíše na ústupu. Najdete ho hlavně u levnějších modelů horských a trekingových kol.

Na první pohled byste si mohli říct, že trojpřevodník potvrzuje pravidlo, že čím více převodů, tím lépe, ale není tomu tak. Není totiž stejně reálné využít všechny kombinace převodů. Některé jsou nepoužitelné kvůli křížení řetězu, jiné jsou zase až příliš těžké a podobně. Větší počet koleček se navíc projeví ve vyšší hmotnosti kola, která je vždy nežádoucí.

Dvojpřevodník

Právě dvojpřevodníky dnes nahrazují dříve používané trojpřevodníky. Výhodou je právě velký rozsah převodů a jednodušší řazení. Oproti trojpřevodníkům mají navíc nižší hmotnost a nenajdete zde moc zbytečných kombinací převodů, které byste stejně nevyužili. Dvojpřevodníky jsou v současné době nejoblíbenější především u silničních a trekingových kol.

Jednopřevodník

Nejnovější trend v cyklistice představují rozhodně jednopřevodníkové sady. Proč se stále více uživatelů přiklání raději k jednopřevodníku, když u převodů platí čím více, tím lépe? Mezi důvody patří nižší hmotnost a jednodušší plynulejší řazení. Řadí se pouze na kazetě, takže nedochází k žádnému křížení nebo zadrhávání řetězu. Navíc díky tomu zmizí jedna páčka na řídítkách, kterou byste museli obsluhovat. Jednopřevodníky převládají hlavně u horských kol.

Další komponenty

Pokud berete výběr kola opravdu vážně a chcete si užít opravdu skvělý požitek z jízdy, pak se soustřeďte na každý detail. To znamená, že se kromě základních částí musíte zajímat i o další komponenty. Například taková řídítka, pedály nebo sedlo se nemusejí zdát tolik důležité, opak je však pravdou a pohodlnou jízdu mohou nakonec velmi ovlivnit.

Řídítka a gripy

Výběr správných řídítek se do jisté míry odvíjí od zvoleného druhu kola, každý styl jízdy totiž vyžaduje trochu něco jiného. Obecně se však setkáte nejčastěji s lomenou nebo rovnou variantou. Liší se také zakončení řídítek, kde máme například berany (často u silničních kol), rohy (horská a trekingová kola), případně zakončení chybí. Při výběru kola dbejte na to, aby byla řídítka z kvalitního materiálu, měla správnou velikost a dala se upravovat jejich poloha.

S výběrem řídítek hodně souvisí i gripy, tedy úchyty pro ruce. Ty mohou být z různých materiálů, nejčastěji z gumy. Každý cyklista by si měl nejdřív vyzkoušet, jestli mu vybraný model sedí a dobře se drží. Gripy se buď nasouvají, nebo upevňují aretačním šroubem. Pokud vám tedy nebudou vyhovovat, můžete si je později vyměnit. Gripy se stejně po pár letech většinou opotřebují a nahrazují se za nové.

Kliky a pedály

Kliky a pedály jsou nepostradatelnou součástí kola. Kliky přenášejí energii cyklisty, kterou vyvíjí do pedálů. Mohou být zhotovené z různých slitin kovů, ideální je pevnost a zároveň nízká hmotnost. Co se týče pedálů, doporučujeme vyhnout se umělohmotným variantám. Existují v zásadě dva základní typy: platformové (široká základna s výstupky proti uklouznutí) a nášlapné (speciální mechanismus zámků, do kterého se zamkne cyklistická obuv) pedály. Raritou jsou pak magnetické pedály.

Pedály na tretry

Určitě se ale nelekejte, pokud narazíte na kolo bez pedálů, v dnešní době je tato varianta čím dál častější. Především dražší modely se prodávají bez pedálů zcela běžně. Pedály jsou totiž další poměrně nákladnou částí kola, proto je výrobci vynechávají, aby budoucí majitel neutrácel zbytečně peníze za komponentu, která by mu stejně nevyhovovala a musel ji měnit. Navíc mnoho cyklistů má cyklistické tretry, takže potřebují speciální pedály přímo na ně.

Sedlo

Sedlo má velký vliv na pohodlí při jízdě. Jeho výběru věnujte velkou pozornost především v případě, že s kolem pravidelně vyrážíte na delší cesty. Určitě je nutné brát ohled na šířku sedla, liší se u mužů a u žen. Odvíjí se od rozložení sedacích kostí a je velmi individuální. Nejčastější správná šířka sedla pro muže bývá 143 mm, ženám vyhovuje spíše širší zhruba 155 mm.

I tady velmi záleží na stylu jízdy a terénu. Pro sportovní jízdu se používají tvrdší, užší a lehčí sedla, pro rekreační a pohodlnou jízdu jsou vhodné spíše širší a měkká (gelová).

Pláště a duše

Mezi samotnými dušemi velké rozdíly nenajdete, v některých jízdních kolech dokonce nejsou. Musí se dbát na velikost a šířku. Velkým faktorem při jízdě jsou ale správné pláště. Široké pláště s drsným povrchem a výrazným vzorkem jsou vhodnější do těžšího terénu, naopak úzké pláště s téměř neznatelným vzorkem se používají na silničních modelech. Existují i kompromisní varianty, nejčastěji je najdeme na trekingových kolech.

Příslušenství

Kromě již zmiňovaných důležitých součástí jízdních kol je dobré zmínit i potřebné příslušenství, bez kterého by zážitek z ježdění byl často dost ochuzený. Některé dostanete už v základu rovnou s kolem, jiné si budete muset dokoupit.

  • Blatníky – blatníky jsou schopné ochránit cyklistu i jeho bezprostřední okolí od následků špatného počasí. Existují pevné nebo volné varianty, případně se blatníky liší materiálem.
  • Cyklistické boty/tretry – tomuto vybavení jsme se věnovali na samostatné stránce zde. Jde o pevně padnoucí obuv, která má na spodní straně speciální zámek, který přesně zapadá do konkrétního pedálu. Existuje více variant, proto při výběru dávejte pozor na kompatibilitu.
  • Cyklosvítilny – cyklista by měl vždy dbát na bezpečnost a dobrou viditelnost. K tomu mu ve zhoršených světelných podmínkách pomůže jedna z cyklosvítilen, na které jsme se také zaměřili na samostatné stránce.
  • Odrazky – aby cyklistu dobře viděli i ostatní účastníci provozu, je dobré používat i odrazky.
  • Cyklistická helma – základní bezpečnostní prvek, na který by neměl nikdo zapomínat zejména při jízdě v provozu nebo těžším terénu. S výběrem může pomoci tato stránka.
  • Brašny – tašky speciálně upravené pro připevnění na konstrukci kola. Samostatný článek o výběru brašen najdete zde.
  • Držáky na lahve – konstrukce na snadno přístupném místě, kam si cyklista umístí lahev s nápojem tak, že na ni může dosáhnout i za jízdy.
  • Cyklistický oděv – oblečení z kvalitních materiálů, které odvádí pot a dokáže udržet tělo sportovce v optimální teplotě. Cyklistické kraťasy jsou navíc vybavené měkkou vložkou v místě, které je v kontaktu se sedlem.
  • Stojan – jednoduchý pomocník, díky kterému nemusíte opírat kolo o stěnu nebo o strom.
  • Nářadí – vybavení, s nímž zvládnete základní opravy různých součástí kola. Pár klíčů, záplaty a lepidlo, případně náhradní duši je dobré mít u sebe přímo na vyjížďce.
  • Zámek – zajišťuje zabezpečení kola proti jeho odcizení. Samostatný článek s výběrem nejlepších zámků najdete zde.

Oblíbené značky

V internetových obchodech i kamenných prodejnách narazíte na spousty různých výrobců a značek jízdních kol. Stejně jako například u automobilů, každému vyhovuje něco jiného. Někdo si rád připlatí za prestižní značku kola, jiní sázejí na praktičnost či nízkou cenu. Milovníci sportovní cyklistiky pak často značky vybírají také podle toho, na jakých kolech jezdí jejich závodní favoriti a podobně. Pojďme si však představit alespoň ty nejčastější a nejprodávanější značky kol u nás.

Author

Jízdní kola Author patří rozhodně mezi ty nejznámější a narazíte na ně téměř ve všech kategoriích. Jedná se o českou značku a na trhu je už od roku 1990. Author má opravdu velké portfolio různých druhů kol, vyrábí horská, treková, krosová i silniční kola. Obecně jsou kola od této značky velmi oblíbená jak u začátečníků, tak u pokročilejších jezdců. Nabízí spousty cenově dostupných modelů, najdou se zde však i drahá prémiová kola pro zkušené jezdce.

CTM

Slovenský výrobce a distributor kol CTM má na trhu už také poměrně dlouhou historii. Na jízdní kola CTM narazíte hned v několika kategoriích, zaměřují se hlavně na horská a trekingová kola. V jejich sortimentu najdete ale také silniční kousky a modely pro děti. Vyznačují se především cenovou dostupností, kola CTM pořídíte už od pár tisícovek a budou tedy velmi zajímavou variantou pro nenáročné jezdce.

Superior

Českou značku jízdních kol v současnosti vyrábí firma Bike Fun International a výroba probíhá v montovně v Kopřivnici. Jedná se o druhou nejprodávanější značku kol v České republice a najdete pod ní opravdu bohatý výběr od horských modelů, přes trekové a silniční až po ty dětské. Kola Superior jsou vhodná jak pro hobby cyklisty, tak pro závodní jezdce, kteří si v nabídce také najdou to své.

Specialized

Od lokálních výrobců se přesouváme naopak k těm vzdálenějším, protože značka Specialized pochází z Ameriky. Má však velmi dlouhou tradici, založení se datuje k roku 1974. Lze ji označit jako jednoho z největších průkopníků horské cyklistiky. Kromě kol vyrábí také špičkové příslušenství a vybavení, používá ho řada profesionálních jezdců a závodníků. Sází na nejnovější technologie, často však musíte počítat s vysokou pořizovací cenou.

Ceny

Pakliže jste si po přečtení jednotlivých kapitol udělali alespoň základní představu o tom, jaké jízdní kolo je vhodné právě pro vás, zasvětíme vás ještě do pořizovacích nákladů. S pomocí třech cenových hladin vám nastíníme, jaké kolo si můžete na současném trhu zakoupit.

Cena do 10 000 Kč

Jestliže nechcete za své nové kolo utratit moc, určitě se vejdete s náklady do 10 000 Kč. Nejširší nabídku samozřejmě představují trekingová a horská kola. Ta silniční budete nacházet spíše výjimečně. Největší zastoupení mají modely s pevnou a přední odpruženou vidlicí. Počet převodů kolem 21 až 24, hmotnost 14–15 kg a v některých případech i kotoučové brzdy.

Cena od 10 000 do 20 000 Kč

Tato cenová kategorie je možná jedna z nejrozšířenějších. Jízdní kolo v této hodnotě je již zárukou, že se ježdění můžete oddávat opravdu ve velké míře a vždy pod sebou budete mít komfortní dopravní prostředek. Téměř každý model za tuto cenu má odpruženou přední vidlici a kotoučové brzdy. S hmotností kola se dostanete pod hranici 13 kg a i počet převodů se bude blížit hodnotě 27. Své pevné zastoupení zde mají i nejrůznější modely kol silničních, nejenom těch horských a krosových.

Cena od 30 000 do 60 000 Kč

Jízdní kola pro ty, kteří moc dobře vědí, co chtějí. S nárůstem cen totiž nedostanete jenom lepší výbavu v podobě převodů či brzd, ale hlavně ve kvalitě jednotlivých komponent a v pozvolném snižování jejich hmotnosti. Největší zastoupení zde mají kola horská a silniční. V případě těch terénních jasně vítězí celoodpružené mechanismy, váha pod 12 kg a užití větších průměrů kol – nejoblíbenější jsou 27,5″ a 29″. Nutno podotknout, že kvalitu si musíte zaplatit.

Cena nad 60 000 Kč

V této cenové kategorii už narazíme na opravdu profesionální jízdní kola v různých kategoriích. Celkové cena velmi drahých modelů se špičkovými komponenty se může šplhat do statisíců korun.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv cenovou hladinu, vždy se setkáte s řadou prověřených značek, mezi něž patří Cannondale, Giant, Author, Trek, Superior, Rock Machine, Merida, Maxbike a mnohé další.

Cenová kategorie Co obvykle nabízí Co obvykle nenabízí Pro koho se hodí / pro jaký účel se hodí
Do 10 000 Kč Hlavně trekingová a horská kola, vidlice nemusí být vždy odpružená Mají nižší počet převodů a méně kvalitní brzdy, silniční kola zde nenajdete Pro nenáročné
Od 10 000 do 30 000 Kč Bohatý výběr, samozřejmostí jsou kotoučové brzdy Celoodpružená kola Pro uživatele, kteří hledají kompromis mezi cenou a kvalitou
Od 30 000 do 60 000 Kč Velmi kvalitní komponenty, terénní modely jsou celoodpružené, větší průměry kol Kola pro profesionály Pro náročnější uživatele
Nad 60 000 Kč Profesionální modely Levná kola bez odpružení a převodů Pro náročné jezdce a profesionály

Jak správně jezdit na kole

Ať už kolo zrovna vybíráte, nebo ho máte už dávno koupené, bude vás zajímat pár následujících rad a tipů. Pohodlná jízda totiž nezávisí pouze na zvoleném modelu, měli byste znát i správný styl jízdy. Bez něj se vám totiž i na tom nejlepším kole nakonec může jet velmi těžko.

Správný posed na kole

Jestliže vámi vysněné jízdní kolo již stojí v garáži nebo bytě, zaměřte se na nastavení správného posedu, který vlastně rozhoduje o tom, jak dobře se vám bude na kole jezdit. Vše se odvíjí od přizpůsobení výšky sedla.

  • Sedlo musí být ve vodorovné poloze.
  • ​Usedněte na něj a položte nohu na šlapku, opět zcela vodorovně.
  • ​Položte nohu na pedál v dolní poloze a popřípadě upravte výšku sedla takto – noha musí být pouze lehce ohnutá v koleni pod malým úhlem, nikoliv natažená ani skrčená.

Této výšce uzpůsobte v závislosti na typu jízdního kola také výšku řídítek. Natažené ruce musí pohodlně dosáhnout na řídítka a konečky prstů se musí dotýkat brzdových páček. Výšku sedla i řídítek můžete během jízdy nepatrně doladit tak, aby pro vás byla jízda co nejpohodlnější.

Jak správně řadit

Při řazení převodů je dobré dodržovat několik zásad. Nestačí mít totiž správný počet převodů, ale také vědět, jak je správně při jízdě využít, aby vám co nejvíce ulehčily práci.

  • Řetěz by se neměl křížit – to znamená, že byste neměli mít například nikdy převod na předním nejmenším kolečku i zadním nejmenším kolečku. Řetěz by měl jít vždy co nejvíce rovnoběžně s osou kola.
  • Při řazení šlapejte – aby vám převod po zmáčknutí páčky přeskočil, musíte stále šlapat. Bez otáčení převodníku se řetěz zkrátka nepřehodí.
  • Zařaďte už pod kopcem – není moc dobré přehazovat v tom největším záběru. Proto na řazení myslete už před kopcem a přehoďte si na lehčí převod s dostatečným předstihem.
  • Nejezděte na těžké převody – přehazovačku využívejte co nejvíce. Vyhněte se převodům, kde se musíte opírat do šlapátek a šlape se vám těžce. Snazší převod znamená rychlejší šlapání, menší zátěž na kolena a lepší vliv na zdraví i hubnutí.
  • Před zastavením dejte lehčí převod – bude se vám pak lépe znovu rozjíždět.

Často kladené dotazy k jízdním kolům

Dana Široká
Redaktorka
Dana Široká propadla jízdě na kole již v dětských letech, kdy jezdila každý rok na cyklistické tábory. Trekingové kolo se pro ni díky tomu stalo nerozlučným společníkem, se kterým najezdila tisíce kilometrů. Svůj osobní zájem o cyklistiku tudíž promítla do tématu jízdních kol, kterým se na této stránce podrobně věnuje. Na starosti má také samostatná srovnání horských a trekingových modelů.
Kamila Lorenzová
Redaktorka
Kamila má téma kol na starosti v naší redakci už více než rok. Kromě toho, že o nich má nasbíráno nespočet důležitých informací, produkty často také aktualizuje, a má tak přehled o nových trendech a modelech. Moc dobře ví, co ocení začínající cyklista a jaké nároky mají naopak zkušení sportovci. Sama se cyklistice také věnuje na rekreační úrovni. Vedle kol má pod palcem například cestovní témata a sportovní vybavení, jako jsou třeba snowboardy.

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz

Jsem důchodce mám poruchu stability, po operaci kyčle mám parézu peroneálního nervu na pravé noze. Běžně jsem jezdila na trekovém kole, jaké kolo mi doporučujete na cyklotrasy s tímto zdravotním problémem.

Olščáková Liba

V tomto případě bychom doporučovali konzultovat samotnou vhodnost těchto pohybových aktivit s doktorem/fyzioterapeutem a řídit se jeho doporučeními. Pokud jde o problém stability na kole, možným řešením může být také pořízení rotopedu.

Daniel Černý, redaktor

Dobrý den, ráda bych koupila kolo pro vnučku, je jí 12 let a už vyrostla z dětského kola (je dost vysoká má 170 cm). Můžete mi poradit, jaké kolo bych jí měla koupit?

Miriam Králíčková

Dobrý den, doporučila bych vám podívat se do sekce dámských kol s velikostí rámu 17″–18″. Neupřesnila jste, zda vnučka jezdí v přírodě nebo spíše na silnicích, nicméně můžete zkusit univerzální trekingová kola. Skvělým poměrem ceny a výkonu se pyšní např. Author Horizon ASL 2021. Pokud hledáte cenově dostupnější model, mohl by vás zaujmout Thema 2021 od stejného výrobce.

Dana Široká, redaktor

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.7 z 52 hlasů

Další oblíbené kategorie